چرا شركت هاي اينترنتي حجم مي فروشند؟



 

کاهش درآمد اپراتورهای مخابراتی به دليل استفاده مردم از نرم‌افزارهای شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه در همه کشورهای دنیا، امری بدیهی به نظر می‌رسد و طبیعی است که با ورود مسنجرها، OTT ها و ساختارهای این‌چنینی، درآمدهای شرکت‌های مخابراتی و اپراتورهای تلفن همراه از محل مکالمه و اس‌ام‌اس کاهش پیدا می‌کند و به همان نسبت، درآمد اپراتورها از محل فروش دیتا، افزایش مي يابد؛ اما در این ميان اپراتوری برنده است که بتواند بستر دیتای قابل‌اتکا، پایدار، باکیفیت و قیمت پایین را برای مشترکانش به ارمغان بیاورد.

وقتی خدمات جدیدی به عرصه‌‌ آی‌تی وارد می‌شود، هم درآمدها و هم روش‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. البته وقتی این اتفاق مي افتد باید تغییراتی در ساختار نظام تعرفه‌ای و ارتباطی ایجاد شود.

كارشناسان مي گويند، توسعه وسیع پهنای باند انتقال و ip با افزایش زیرساخت‌های داخلی و گسترش خرید پهنای باند همچنين افزایش گیت‌وی‌های ملی مي تواند جايگزين روش قديمي فروش حجم از سوي اپراتورها شود.

اگرچه یکی از مواردی که باعث مي شود اینترنت حجمی در ایران فروخته شود اين است كه کاربران اینترنت بدون حجم با دانلود بيشترباعث اختلال در شبکه و کاهش سرعت اینترنت کاربران ديگر در اینترنت‌های اشتراکی مي شوند اما اين مشكل در كشورهاي توسعه يافته با گسترش خدمات در شبكه هاي اجتماعي و سودآوركردن آن بخش ها جبران شده است.

هرچند درباره تاثیرات نرم‌افزارهای شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه بر درآمدهای شرکت مخابرات در بازار آي تي ايران را نبايد ناديده گرفت اما شبکه‌های اجتماعی در ابتدای ورودشان، سود‌آور هستند. مسلما اگر اين خدمات در ايران گسترش نيابد به ضرر اپراتورهای تلفن همراه تمام می‌شود، چرا که در یک سوی میدان، اپراتوری قرار دارد که هزاران میلیارد تومان در مسیر توسعه شبکه و ایجاد سیستم‌های مخابراتی سرمایه‌گذاری کرده است اما از سوی دیگر مشترک تنها با خرید یک گوشی هوشمند و بدون پرداخت حتی یک ریال به اپراتور مخابراتی از امکانات ارتباطی روز استفاده می‌کند.

بي ترديد نمی‌توان جلوی توسعه فناوری را گرفت، اما به گفته كارشناسان امكان اينكه بتوان در ساختار نظام تعرفه‌گذاری و سایر روش‌ها تغییراتی ایجاد کرد، وجود دارد.

راهكار پيشنهادي كارشناسان اين است كه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و اپراتورهای مخابراتی راهکارهایی برای ادامه حیات اپراتورهای مخابراتی همانند ساير كشورها طراحي كنند. راهي كه اپراتورها در كشورهاي پيشرفته رفته اند و براي اپراتورهاي ايراني راهي ناگزير است. چه آنكه در صورت تداوم استفاده مردم از نرم‌افزارهای شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه، دولت، اپراتورهای مخابراتی و شرکت‌های خصوصی فعال در این زمینه در آینده دیگر پولی برای سرمایه‌گذاری وجود نخواهد داشت.